Multipla vingar

Här kommer ett svar på en fråga som varit obesvarad sedan jag började kolla F1.

Varför är vissa vingar delade i fler än en och andra inte? 

Att de delade/multipla behåller laminärt flöde längre visste jag. Men det besvarar inte hela frågan. Det resterande svaret är att man kan ta till tekniken när man behöver en vinge med extremt mycket kraft per längdenhet. I seglingens värld kan vi inte ta ut den kraften då det kostar för mycket i luftmotstånd. Med 1000 hk kan man ge bort toppfart och få betalt i mer grepp i kurvorna. Motorcyklarna har högre toppfart än F1 men varvtiderna är runt 20 sekunder långsammare. Vi har ju alltid för mycket motstånd och har inte råd att ge bort något.

Jag slänger med en video som förklarar varför medar som har ett tunt lager kolfiber går av så lätt. 

Vad skönt det är med kunskap!

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln