Trimdummy

Jag snackade med Christer. En sak som dök upp var att trimmet komliceras av alla idéer som blandas ihop. Nu kommer en förenklad förklaring till hur man kan göra för att hamna rätt nära rätt.

Om du inte orkar läsa så mycket hoppar du till de två sista styckena.

Masten skall trimmas så att den böjer sig. Rätt mycket på kryssen och gärna en hel del på länsen. Det är mer tryck på kryssen när man möter vinden än på länsen trots att det går fortare. Därför är det bra att ha lite för löst på kryssen mot det optimala för kryss. Två saker vinner man på det; det är lättare att parera vindens förändringar på kryssen och man får ut masten på länsen.

Man skal sträva efter att skaffa en mast som böjer lätt i trögföre och svag vind och samtidigt går att trimma hård till hård vind på hård svart is. Vi säger att vi har en sådan mast.

Nu pratar jag om maxlägen, inte vad som funkar.

Skall man trimma masten så mjuk det bara går skall förstaget vara så långt att skotavståndet, med seglet i topp, går att få till (29 cm från blockens fästpunkt till bommens underkant). Sidovanten skall då hänga sjukt löst. Naturligtvis skall mastfoten vara längst fram.

Om man vill trimma masten så hårt man kan skall mastfoten vara längst bak. Förstaget skall vara så kort att främre blocken med ett skotavstånd på 32 cm (egentligen är nog 29 vettigt även här) går ihop vid fullt hemskotat. Vanten skall spännas så hårt man förmår.

Detta är beskrivningar av vad vi har att tillgå för att påverka mastböjen. Allt däremellan är bättre än dessa lägen. Vi antar ju att vi har en mast som inte behöver nå dessa extrema ändlägen. I de mjukaste lägen man stöter på, jag kallar dem maxtidstrim, kommer masten inte att böja sig. Så fort vi kan segla inom maxtiden är det en smula böj på masten. Om det kommer ännu lite mer vind måste man snabba sig att höja skotavståndet och trimma hårdare. På blankis böjer masten utav bara helvete på en fet layline, men den måste det för att kunna stå kvar där ute efter gippen. 

Ni som känner er osäkra, använd dessa parametrar för att skapa en mast som gör er komfortabla på kryssen men med en del lyft om det blåser tillräcklgt. Strunta i mastlut och att masten bör stå långt bak. 

Har du för hård mast, flytta fram foten och/eller förläng förstaget och/eller förläng sidovanten.
Har du för mjuk mast, Tvärtom. 

Får du för mycket lyft, minska skotavståndet.
Får du inga lyft, tvärtom.

Krångligare behöver det inte vara förrän du tänker spöa mig......
 

Etiketter: trim dn isjakt

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln