Medstrategi

Ett viktigt beslut att fatta är vilka medar man skall ta med sig ut på isen. Det beslutet måste fattas på vissa grunder.
1) Isens beskaffenhet på morgonen.
2) Prognosen.
3) Vilka medar som finns i bilen.
4) Hur många man kan ta med sig i isjakten.
-
Vissa gånger har jag torskat regattor pga att rätt medar ligger kvar i bilen eller att jag inte äger dem. Från och med nu skall jag hålla en uppsättning medar som täcker ett brett register.
-
De första två kan bli svåra om man är sen på morgonen och får ont om tid.
-
Punkt tre, om man har plats skall alla med. Om man bara har plats med 12 medar kan man täcka upp de förväntade isförhållandena med hjälp av prognoser. Väderleksprognoser är riktigt bra nu för tiden.
-
Ofta är det långt in till bilen från banan. Då är det viktigt att man har de snabbaste medarna med sig ut. För att det skall funka måste det finnas ett packsystem på isjakten. Jag skall tänka ut ett sätt att få med mig riktigt många. På sidan av skrovet tycker jag att det skall få plats 6 medar för att få fram vikten. Dessutom har jag märkt att transportmedarna kan ha en mycket stor vinkel, 105 grader är mina och rullar på fint med all last.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln