Svar

Peter Hamrak är en kille att lita på. Han kom med ett uttömmande svar på mina frågor. 

Angående masten så heter mastbeslaget med kullagret mast socket. skriver man något annat tror andra at man menar beslaget på skrovet. Detta ingår i mastens längd av någon historisk anledning att detta var inbyggt förr och sedermera flyttats ut. Taget!

Om man vill förlänga masten neråt går det alldeles utmärkt. Då gör man en bit material som överstiger minbredd (det finns inget mindjup på denna nivå) ner till det djupet man eftersträvar. Det är såklart alltid så långt ner att förlängningen ibland tar i något. Alla borde ha detta då masten kan kortas i toppen för minskat luftmotstånd och punkten masten måste väga jämnt flyttas ner. 

Toppen då? Peter "tycker" att samma princip måste användas. Jag håller med. Alltså; kapar man snett så mäts masten vid den korta änden och slipar man runt så mäter man till det ställe där masten är på mindjup och minbredd.

De andra frågorna gav han sig på litegrann, men i princip är det gamla kvarlevor från någon fråga som inte är aktuellt idag. Jaja......  

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln