Jag undrade en grej som Jimmy kunde svara på. Medan jag skrev kom jag på svaret. T-foilen skall vara lodräta för att maximera lyft. Jag klippte ut texten så att han slipper en onödig fråga. Här kommer den.
Tja Jimmy! Jag har en fråga som gränsar till din kunskap om dubbla roder.
Jag bygger nu en foilande 6,5 m lång båt. Den kommer att ha tre st T-foil som individuellt justerar höjden med varsin flottör. En fram och två bak. Fram har styrning och bak är fasta.
De bakre tänkte jag först ha lodräta, men nu börjar jag fundera på att de skall luta typ 20 grader så att läfoilen blir mer neutralt belastad. Alltså att kraften går i ungefär samma riktning som T-foilen.
Tror du att detta skulle medföra effekter som blir svåra att hantera? Typ i vågor och svängar.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!: ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”
-
Richard » Jimmy: ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”
-
AP » Jimmy: ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”
-
Max » VM: ”Kul att du hänger på!”
-
Oscar S-794 » Plankvinkel: ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”
Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vattnet hela tiden. Tanken är att vanden, flottörerna, skall orka med att styra höjden helt själva. Så länge det funkar är detta inte en fråga.
Men om det händer så borde det innebära att båda vingarna får en vinkel neråt. Då dyker båten mer eller mindre snabbt. Flottörerna och klaffarna kommer båda att jobba mot ett dyk, hur effektivt det är återstår att se.
Två lägen ser jag som risklägen. Det svåraste kan bli att segla i för höga vågor. Då luftas vingarna och tappar greppet. Det andra kan vara om en oerfaren seglare inte släpper på skotet tillräckligt i en by i låg fart då vingarnas grepp är lågt.
Jag lovar att provocera båten om ett par månader.
AC båtarna flyger upp ur vattnet pga att deras foils bildar en triangel med en foil längst bak.
Om man har en foil längst fram, kommer båten att dyka när det lutar eller räknar ni med att vanden ska klara att kompensera för det?
Mothen och foilande katamaraner är stabila i längsled eftersom deras foils sitter rakt efter varandra.