Vad som ger en vingprofil dess lyftkraft
En vanlig felaktig åsikt är att två luft- eller vattenmolekyler som befann sig bredvid varandra måste mötas igen efter att en vinge passerat. En vinge kan vara ett segel, roder, propeller mm. Om det skulle stämma skulle molekylen på den konvexa sidan behöva ha en högre hastighet än den andra och då säger man att ett undertryck bildas pga den högre hastigheten.
Om detta skulle stämma skulle man inte kunna flyga uppochner med ett flygplan eller backa med en båtpropeller.
Ett argument för att det ändå stämmer är lustigt nog att många insatta personer påstår det. Tex lär man fortfarande ut det på vissa helikopterutbildningar!
Den förklaring som bäst stämmer med verkligheten är att vingen, oavsett form, accelererar luft eller vatten. Riktningen på mediets acceleration är om man vill flyga ett flygplan neråt och lite framåt för vingarna och bakåt och lite i rotationsriktningen för propellern.
Källan för denna information är mitt livslånga intresse för området.
Bekräftelse på att det kan stämma hittar ni på: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lyftkraft
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!: ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”
-
Richard » Jimmy: ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”
-
AP » Jimmy: ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”
-
Max » VM: ”Kul att du hänger på!”
-
Oscar S-794 » Plankvinkel: ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”
Bloggarkiv
- ► 2022 (2)
- ► 2021 (14)
- ► 2020 (96)
- ► 2019 (118)
- ► 2018 (107)
- ► 2017 (157)
- ► 2016 (136)
- ► 2015 (139)
- ► 2014 (237)
- ► 2013 (106)
4 augusti 2013 21:20:27
Att ha skotpunkten långt in har jag flera goda erfarenheter av. Jag tror att vi på vår 606:a har den kortaste skotpunkten på hela SM-flottan. Att det funkar för oss beror nog bara på att det gör aerodynamiken mer fullständig.
4 augusti 2013 17:50:49
Är det inte så att kraften tryckskillnaden bildas på i segligstermer lovartssidan av seglet, den sida som vinden tryckr på. Det är därfören båt vill välta. Framåtdrivande kraften får man av att det är en munstyckeseffekt bakot som seglet bildar. Munstyckeseffekten kraften är större än vind och vattenmotståndet. Enkelt beskrivet vinden gör en fartökning med hjälp av seget och ger en putt framåt när den lämnar seglet. MEN varför har vi då tell tails längst fram i seglet? Borde vi inte fokusera mera på spalt/ hela segelplanet inkl tellisarna längst fram?
3 augusti 2013 18:44:34