Fredagstrim

På morgonen är testtiden begränsad till ca 1 timme. Man måste ju delta på skepparmötet. Det går sällan att hinna segla en sväng innan. Dessutom är banan ibland lite orekad. Så om man vill ha en morgonrutin gör man bäst i att plocka ihop båten 100% innan skepparmötet och ge sig iväg direkt efter.
De som kommer först brukar få lasta av och sedan flytta grejerna när funktionärerna hittat en bana. Men det kan man leva med.
Jag upplever att det är väldigt svårt att hitta rätt i hamnen. Justeringarna håller oftast på hela tiden till första start. I början är det grovinställning. Kanske byta segel. Sedan när det är seglingsbart åker skotavstånd upp och ner och riggspänning justeras. Det brukar ta 5-8 stopp innan det blir bra. För att korta ner tiden stannar jag ofta ute på banan och justerar.
Sedan är det dags att testa mot någon snabb. Då vet man rätt bra om man ligger rätt, om denne har rätt trim vill säga.
I år skall jag köpa en riggspänningsmätare och testa igen att anteckna trim. Man bör nog göra det trots att det är lite omständigt. Framför allt hjälper det till att minnas i efteranalysen.
Under höstarna är ambitionen alltid som störst. Med disciplin kan man hålla den levande ända till SM.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln