Lösa vant

Bilden är gammal, men visar hur det ser ut när det blåser Bilden är gammal, men visar hur det ser ut när det blåser

I lördags blev det action. Trögare och trögare is och tilltagande vindstyrka gjorde det ruskigt svårseglat, eller snarare svårtrimmat. 
 
Det gick nog ungefär lika fort under dagen, nästan 90 blås. Min styva Compo Tech 90 fungerade fint så länge isen höll oss uppe på den. När vi mitt på dagen började sjunka ner i isen blev den styvare och styvare. Under en timme var jag helt borta. Masten var rak hela tiden. Lite olika trim hjälpte inte. Masten gick att burka ut, men så fort vinden motade eller mojnade på kryssen kom den in direkt och gick inte att segla ut. Hela länsen var den rak. Man fick vara kvick på styrningen i puffarna. På Lindgrens inrådan testade jag att flytta bak masten och göra lösare vant. Man skulle nog ha kunnat byta till mjukare mast i det läget, men det blåste hårt så det kändes fel. Ut igen och det funkade bra med lösa vant, men masten böjde fortfarande inte. Bak med masten och ännu lösare vant funkade fint. Nu var masten snäll mot mig. Lösa vant ger nog lite mastböj och lovgirighet, men mest av allt tror jag att det öppnar akterliket så att mer vind spills fortare. 
 
I detta läge provade jag olika skotavstånd (vis av onsdagens övningar, Magnus). Det är som vanligt heelt avgörande när det blåser så att man får lyft. För högt gör att man drar ut mastböjen på kryssen vilket är ok. Däremot går det sakta på länsen. Varför vet jag inte riktigt, men ett lågt skotavstånd går alltid snabbast på länsen. För lågt skotavstånd däremot gör att masten får svårt att böja på kryssen om man har lite för styv mast. Om man har lite för mjuk mast får man ingen höjd med för lågt skotavstånd. När avståndet är på centimetern rätt hamnar man i ett skönt läge där mycket stämmer.
 
Skotavståndär egentligen effektivt skotavstånd, men det är för långt att säga. När man skotat fullt ligger blocken på rad med dess centrum nästan i linje. Därför är en tydlig definition av skotavstånd avståndet mellan de övre blockens centrum och de nedre blockens centrum med skotet löst. Det är dock lite svårt att mäta, man måste hålla med två händer, så de flesta mäter mellan bommens underkant och något fast kring blocken på däck. Utifrån den siffran kan man avgöra om man ligger normalt, över eller under och hur mycket från normalt det är. Det förutsätter naturligtvis att man lärt sig vad sitt normala skotavstånd är. Detta sätt att se på saken hörde jag av Linkan i lördags för första gången. Från nu pratar vi alltså om hur långt från normalt vi trimmar. 
 
Exempel på skotavstånd:
Normalt: 20cm (mitt normala, hitta ert egna och ert egna sätt att mäta)
Högt: normalt plus 2cm
Lågt: normalt minus 2cm
Xtra lågt: normalt minus 4cm
XXtra lågt: normalt minus 6cm
Överlevnad: normalt minus 8cm
 
Den sistnämnda beteckningen antyder att man sänker skotavståndet ju hårdare det blåser. 

Glöm inte bort att segla med lösa vant om du måste för att kunna kontrollera båten.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln