Lidköping 2014

Fredrik och jag började med 3 dåliga starter av fyra. I det rave vi startade bra vann vi. På lördagkvällen snackade vi med andra besättningar och kom fram till den enkla planen att vi skulle starta safe och bra. Det gjorde vi och kom fyra och etta. När vi kom fyra tappade vi två båtar på andra kryssen pga att det började blåsa och vi spände riggen för mycket. När vinden ökar är det lätt att överdriva trimmet. I båda racen vi spikade låg vi tvåa i första rundningen och malde på tills ledaren gjorde misstag. Båda gångerna gick vi om i ett skift. Första på kryssen och andra på länsen. Fyra totalt med tre poäng mer än segrarna SWE909.

SM Hjo 2014

Ebba och jag torskade rejält detta år. Färgen i kölens framkant flagnade när båten låg i vattnet. Vi bröt på lördagen när vi insåg att vi inte hade några resultat och ingen fart.

Film från en tisdag

När vi var funktionärer på stockholmscup nr 8 2014 filmade jag lite. Här är filmen.

Träning

I april varje år ordnar S606k träning med Mattias. Det är jättekul och nyttigt. Jag hittade en gammal film som är från den roligaste händelsen på dessa träningar. Det var innan Fredrik och Ebba kom in i bilden. Den säsongen seglade jag med Micke Westman. Uppgiften var att länsstarta och segla ner till ett märke som vanligt. Syftet var att träna rundningar. Vi försökte att även starta bra och på rätt kant. Vi körde tre gånger och i den första starten tog vi innerspår för att få innerplats. I andra tyckte vi att det blåste mer på yttersidan och i tredje såg vi sent att det kom mer vind från land och valde den sidan med en panikartad manöver. Man ser i filmen att vi inte är med i starten. Vi kommer i tredje led och lyckas ta oss ner först. Alla beslut stämde perfekt och vi var först alla tre gånger.
Här är länken.

SM Råå 2013

Detta och lite till bloggade jag under SM-veckan

I morgon väntas ösregn och svag vind fram till tuneupracet kl 16 då det spås bra förhållanden. Vi och några till har för avsikt att gå ut och träna kl 10.

Pajala och vi bor på campingen i superfina stugor. Snart går vi ner till poolen och tar ett kvällsdopp.
Det blev som SMHI sa med vädret. Vi och Pajala var de enda som gick ut. Båten går bra och vi vet hur det ser ut på banområdet.

Nu skall vi torka kläderna litegrann innan det första racet kl 16 som inte räknas i mästerskapet.

Idag har vi anslyserat vädret och banan i detslj. Vi var helt övertygade om att vinden skulle vrida stötvis i tillfällig vindökning åt höger. Det skedde, men så mycket att det inte gick att starta förrän vinden stabiliserat sig 180 grader i högervarv mot första startfördsöket. Vi stod då utan någon strategi och tog fram en vag ide att det blåste mer närmare land. Det var helt fel, andra kryssen seglade vi upp oss till sjua via vänsterkanten.

Vi är väldigt glada, nöjda, blöta och trötta.

Idag hade vi bra koll på strategin. Vår svaghet är starterna, men det jobbar vi på. Andra racet var vi med ok när vi rundade upp till sista kryssen. Då visade kompassen ca 90 grader mer än normalt. Prognosen sa att det skulle vrida höger så det verkade rimligt. Jag sa till Ebba i frustration: "jag fattar ingenting! Kolla om de har flyttat märkena. Jag har svårt att komma på vad vi skall göra". Vi seglade vidare och hamnade rätt långt bak. Jag var irriterad att vi inte gått och mött det förutspådda vridet. När vi inför nästa start skulle börja kolla vinklarna märkte Ebba att kompassen var inställd på ett idiotmode. Båda displayerna visade samma kurs! Vi började båda skratta och var lättade över att det var TackTicks fel och inte vårt. När vi kollat kurserna såg vi att de var de helt normala.

På 606-förbundets årsmöte lottas en spinnaker ut bland deltagarna på mötet. Jag vann den! Nästa regatta kör vi med blå blåsa.

Vi har nu summerat SM och pratat om hu vi skall göra framöver. Vi har haft problem med starterna och lade stort fokus på det i Råå. Det gick framåt, men vi behöver utveckla startproceduren ytterligare. Det som försvårar är olika vindstyrkor och hur andra beter sig runtomkring. Vi har förstått att man måste anpassa sig till de andra båtarna. Man kan inte räkna med att få plats om man laddar med fart och tajmar linjen bra. Man kan inte heller gå upp och ta en plats och räkna med att ingen annan båt kommer med rulle och kör förbi. Det är dessa faktorer som man måste klara av med flexibilitet och kreativitet. Jag har en känsla för hur det skall gå till. Det skall bli riktigt kul att jobba vidare i höst.

Undanvindsfarten i hård vind och grov sjö är en katastrof. Vi kan ju inte träna på det och låter det vara ett problem som vi får leva med och fokusera på om vi hamnar i det läget igen.

Vi har även kommit fram till att vår tremansfock är för bukig i toppen för Ebba och mig i vindar där båda måste hänga. Därför kommer vi att köpa en tvåmansfock.

Båten funkar bra, lite småfix bara så är vi nöjda med den.

Lilla TacTic-kompassen har vi haft problem att hålla laddad. Ebba har tagit tag i det och håller den i sol eller stilla i mörker. Nu funkar det bra.

Jonas Jemt skrev ett fint referat:

SM i 606 avgjordes i friska vindar20130816Det har varit tre underbara seglingsdagar i Råå som ligger 7 km söder om Helsingborg. 41 båtar var anmälda och 38 kommer till start till ett SM som inleddes med regn och åskfronter under torsdagen då det var inmätning och Tune-Up, som vanns av SWE 905 som seglas av Peter Pohl och Hans Guste från Lidingö.

På fredagen så genomfördes det 4 seglingar i rent propagandaväder, 4 - 6 m/s från NV, sol och 22 grader. En NV vind som i Råå ger en ganska så gropig sjö som inte riktigt stämmer med vindriktningen. Det var mycket tät racing under dagen, med bara 4 minuter mellan första och sista båt i det 38 båtar starka fältet. De som bemästrade det bäst var SWE 890 med Tomas Lundberg och Joakim Rodebäck ombord. De ledde efter första dagen, med SWE 559 på en andraplats och på tredje plats SWE 837.

Foto: Jonas Delander

Lördagen var inte sämre den med en inledning som gårdagen, med den skillnaden att vinden gått över mot SV och var till en början 2 - 4 m/s för att öka till 6 - 8 m/s och en stark nordgående ström. Detta gjorde rundningen av kryssmärket intressant med en del märkesberöringar. Efter denna dag var det två båtar som skulle göra upp om guld och silver, SWE 559 och SWE 890, och kampen om bronset stod mellan SWE 837, SWE 918, SWE 822 och SWE 905.

Söndagen utlovade NV vind på 8 - 10 m/s, med byar upp till 13 och därmed härliga vågor. Prognosen stämde, det blev en dag med hårdvind, denna vind skördade en del offer, det var bomfästen, vant och diverse haverier som gjorde att det var en lite decimerad skara som kom till start i den sista seglingen. Där även sjöräddningen fick göra en insatts och länsa en båt som välte i en by på sista länsen.

Medaljörerna från vänster: brons, Ebba Brötell, Richard Larsson, guld, Herman Kilsäter, Håkan Ek, Staffan Ek, silver, Thomas Lundberg, Joakim Rodebäck. Foto: Jonas Delander

Som segrare och SM-vinnare stod det redan inför den sista segling klart att SWE 559 för fjärde gången tar en inteckning i 606 förbundets SM-buckla och att SWE 890 tar silver, men det var fortfarande öppet om vem som skulle få brons. Men efter den sista seglingen var det klart att SWE 837 tog brons.

SWE 559 Staffan Ek, Håkan EK, Herman Kilsäter, KSS
SWE 890 Tomas Lundberg, Joakim Roderbäck, S606K
SWE 837 Rickard Larsson, Ebba Brötell, S606K
SWE 918 Pelle Nihlmark, Anders Edblad, S606K
SWE 905 Peter Pohl, Hand Guste, S606K
SWE 822 Jonas Hamberg, Gunnar Alaeus, S606K
SWE 548 Pontus Apelberg, Jan Apelberg, SSWL
SWE 109 Lars Smit, Björn Smit, SSWL

Svenska 606 Förbundet vill rikta ett stor tack till Råå Jolleklubb för ett superarrangemang.