Skrovet skall kännas tillförlitligt, och tryggt. Med full längd, höga kanter och bra styrsystem vågar man braka på ordentligt i rundningarna. 

På skrovet sitter en del beslag. Med dessa får det max väga 21 kg. Det är få skrov som kommer ner i den vikten. Fram i sittbrunnen bör man ha fotstöd ca 20 cm från framkanten så att man kan skjuta kroppen bakåt. Det är viktigt om man behöver öka stabiliteten. Korta seglare kan aktivt justera stabiliteten med kroppsvikten och därmed få en jämn gång på kryssen. Vi långa sitter fast med nyckelbenet mot bommens undersida. Om jag vill burka krånglar jag först loss armen till bommens lovartsida. Därefter kan jag hänga bak och lite mot lovart och få en riktigt hög stabilitet. Tyvärr ökar luftmotståndet, men det kan det vara värt i vissa lägen.

På akterspegeln sitter ett beslag för de två skotblocken. De flesta har dem trimbara i längsled. Jag har valt att ha blocken max bakåt och istället trimma bommtrycket i bommen.

Alla trimfunktioner och monteringsskruvar skall ha samma verktyg! Vi ägnar ganska stor tid åt att skruva, då är det skönt att ha verktyget man behöver på sig. Man kanske vill stanna och flytta mastfoten på en testrunda mellan racen. Då behövs verktyget.

Under skrovet sitter en vajer. Den löper under en liten spridare som kan tas bort vid transport. Trimma vajern så att du orkar trä på den för hand på spridaren.