Fredag igen

Igår ledde jag den tredje medkursen. De första två var svåra då jag är ovan vid att stå i rampljuset. För två veckor sedan deltog jag på en isjaktkurs ledd av Mihkel Kosk. Eftersom jag visste att jag snart skulle göra samma sak iakttog jag honom. Han var lugn och avslappnad och tog frågor och kommentarer direkt. Det bestämde jag mig för att härma. Det funkade jättebra. Deltagarna visade genuint intresse och kom med relevanta frågor och kommentarer. 

Zooma in till höger på tavlan. Det blev en uppställning av fyra medegenskaper som påverkar glid och fäste. Det man gör vid slipning är att kombinera dem så att det blir ett glid och fäste som resultat av dessa fyra trimmöjligheter. Den blev rätt bra tycker jag. Jag skrev inte snyggt. Det står kurvatur, skärpa nivå, skärpa längd och vinkeln.

Det viktigaste som vi tog med oss från kvällen var att det är viktigare att våga slipa själv än att ha slöa och dingade eggar. En risig med måste få lite omvårdnad. En fin med som blivit lite slö eller fått något jack blir oceaner bättre med bryning. 

Idag har jag gått igenom mina medar. De flesta är nyslipade men utan iordninggjorda ingångar. Jag slipade dem med maskin rätt långt bak. Det skall man INTE göra. Kurvaturen påverkas för mycket och oregelbundet med maskin. I rundningen längst fram kan man använda maskin. Längre bak är det säkrast att använda fil, slippapper eller bryne. 

Bilen är lastad, men jag följde prognosen under dagen. Vindhastigheten sjönk allteftersom. Nu är det ännu lägre än för två timmar sedan då jag bestämde mig för att lasta och fatta beslut sent ikväll. Planen var att åka fem i morgon bitti. När jag kom hem berättade Fredrik att det är dubbelis. Om den ligger kvar kommer det bli svårt i morrn så jag flyttar fram beslutet till 15 i moorn. Om det ser bra ut kanske jag orkar åka upp och delta på en regatta. Jag kan tänka mig att stanna och träna på måndag. Vi får se hur det ser ut i morrn.

Jag har en nyväckt tanke på en styrning som är proggressiv. Behovet har funnits i några år och plötsligt dök det upp. Tanken är att styrningen skall vara långsam vid små vinklar och snabbare när man svänger mer. Så att säga. Liksom. Hur det går till kanske jag berättar någon gång. Om det funkar och om reglerna tillåter det vet jag inte....
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln