Att skaffa se till att ha så bra materiel som möjligt är en del av träningen. Sporten bygger på att få farkosten så snabb som möjligt. Det är viktigt att ha en förståelse för vad som gör båten snabb och ordna så att grejjerna närmar sig det snabba. Om man ser mecket och inköp som träning känns det lite lättare att hålla på med det när man inte seglar. 

Plocklista

Jag har gjort en lista på de prylar man behöver ta med sig. Man bockar i de grejer man lastat för att kunna slappna av hela resan i vetskapen att inget är glömt.

Fysiken bakom drivkraften

Vad är det som gör att isjakten drivs framåt?

En vanlig felaktig åsikt är att två luft- eller vattenmolekyler som befann sig bredvid varandra måste mötas igen efter att en vinge passerat. En vinge kan vara ett segel, roder, propeller mm. Om det skulle stämma skulle molekylen på den konvexa sidan behöva ha en högre hastighet än den andra och då säger man att ett undertryck bildas pga den högre hastigheten.

Om detta skulle stämma skulle man inte kunna flyga uppochner med ett flygplan eller backa med en båtpropeller.

Ett argument för att det ändå stämmer är lustigt nog att många insatta personer påstår det. Tex lär man fortfarande ut det på vissa helikopterutbildningar! (2013) Jag har även mött påståendet att om de inte möttes skulle det bli ett vacuum någonstans. 

Den förklaring som bäst stämmer med verkligheten är att vingen, oavsett form, accelererar luft eller vatten. Riktningen på mediets acceleration är om man vill flyga ett flygplan neråt och lite framåt för vingarna och bakåt och lite i rotationsriktningen för propellern. Newton beskrev fenomenet i sin tredje lag som säger att om man med en kropp påverkar en massa så att den byter riktining eller fart (hastighet) kommer kroppen som utför påverkan att accelerera med samma effekt i motsatt riktning (min definition av Newtons tredje lag). 



Källor:

Bekräftelse på att det kan stämma hittar ni på: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lyftkraft

En djupdykning i ämnet på engelska hittar ni här:
https://www.av8n.com/how/htm/airfoils.html

Se även martin Ingelman-Sundbergs underbara artiklar i ämnet på http://marv.nu/undersajtm.html.

Den här bilden är ett screenshot när jag var inne på wikipedia och läste på i ämnet