Ny trimfunktion

David är en klok man med erfarenhet. Han har erfarenheter från Klass III gällande parallellitet. Han beskriver att glidet innan lovartmeden lättar på trycket påverkas av plankvinkeln. Jag får nog ta detta på större allvar. 

Jag har alla säsonger, utom förra, haft svårt för förhållanden där lovartmeden ligger i isen med tryck. Jag trodde det berodde på medarna.  De fick längre åkyta förra året så jag kopplade ihop detta med det bättre glidet. Det kan lika gärna bero på att plankan förra året fick en vinkel neråt litegrann. Kanske hamnade plankan i ett lite gynnsammare läge.

Vilken vinkel som är mest gynnsam är vad jag försöker komma fram till. Jag har nu valt 2 grader neråt i förhållande till skrovets undersida. Det är 8mm på plankans längd (fram-bak). Det är något ner än förra säsongen. De spacklade klackarna på plankan behåller jag omålade och ser dem som något man justerar så fort man får ny information. En ny trimfunktion alltså.

Bilderna är nya och fräscha från ryssland. På båda bilderna är medbeslaget vinklat uppåt när plankan böjer fullt. Det syns tydligast på R741. På R521 kan man jämföra medbeslagets underdel med medens svarta underkant mot snön. 

Det kanske inte är 2 grader på bilderna men paralellt med isen behöver inte nödvändigtvis vara det som är effektivast. I och för sig kan man tolka bildera som att seglarna kommit fram till att denna vinkel är den snabbaste. Den tekniska evolutionen har jag respekt för. Nu är min planka intrimmad med mina idéer och det får bli en av årets undersökningar. Det är lätt att trimma om på verkstaden om det suger. 

Jag tror att det mest optimala är att ha neråtvinkeln mer ju mer plankböj man seglar med. Därför slutar det säkert med en trimfunktion som är justerbar på isen. Detta försökte jag förrförra året, men halvhjärtat. Det blev inget av det. Nu är problemet konkretiserat så till den milda grad att motivationen slagit i taket.

Hur skall man reda ut vad som är bäst? Det finns lägen där man kan avläsa om sitt glid fungerar. Det tydligaste är starten. Om man upplever att man accelererar bättre eller sämre än vad man brukar har man ett ganska bra svar på frågan. Ett annat läge är länsen. Om man kan gå lågt har man bra glid och om man måste segla högt har man dåligt. Dessa två blir ju tydligast med kompisar att jämföra med.

Ett sätt att testa utan kompisar är att känna hur snabbt man jobbar ut mastböjen efter ett slag. Om det är svårare att få ut masten är det dåligt glid och tvärtom. Detta är tydligast i trögföre då man saktar ner mycket i slagen. Testa olika medar och försök känna skillnaden. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln