Likheter

I går seglade jag optimist med min 12-årings skolklass på deras klassresa på Vässarö. Det var rätt dåliga båtar, men jag hittade ett segel som åtminstone hade en latta. Centerbordet greppade dåligt och man var tvungen att bygga fart innan man kunde belasta det med sidotryck dvs skota och lova. Då kända jag att det var samma känsla som när man bygger fart i starten för att få fartvind och sedan lova när masten böjt ut och man nått en vettig fart. 

En annan sport jag gillar är Formel 1. Även den har många likheter med issegling. Den största är väl att man sitter i en aerodynamisk liten låda och försöker gå i mål före sina konkurrenter. För att lyckas med det behöver killarna bygga samma pyramid som kappseglare gör. Se bilden.  

   Först måste man skaffa ett redskap och lära sig att hantera det. Här är det viktigt att lägga resurser på materialet. Det går inte att med enkla medel få lika bra utrustning som de som avsätter resurser för det. I både dn-klassen och formel 1 diskuteras problemet med att det kostar att ligga på topp. Regelverket är till stor del till för att kompromissa mellan prestanda och kostnader. Detta är en egen fråga som jag kommer att ta upp någon annan gång. 

   Sedan måste man lära sig att få fart i alla väder och underlag. I detta ligger att ha förmågan att växla trim/inställningar när förhållandena ändras. Här gäller det att samla information från varje gång man seglar eller kör på bana. I båda sporterna har man begränsad träningstid. I Isjakt för att det inte alltid går att segla och i F1 för att regelverket inte tillåter det (av ekonomiska skäl). Informationen måste lagras och presenteras på ett sätt att man kan använda den snabbt och enkelt. 

   Högst upp på pyramiden har vi taktik och strategi. Här ligger spelet på banan. I F1 måste planeringen börja på kvalet där man måste välja däck så att man har kvar däck till racet. Under racet måste man titta på när däckbyten skall ske och om det skall köras aggresivt eller ekonomiskt under olika delar av tävlingen. När vi seglar gäller det att fundera ut om isen är trög någonstans så att man kan undvika det. Var man skall lägga slag och gippar så att man får bästa vindvinklar och vindstyrka är viktigt. 

Jag tycker att ni skall ge formel 1 en chans. Vi har även GP2 som är underklassen till F1 där Marcus Ericsson gör ganska bra ifrån sig. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln