Masten

På lördagen i Finland när Gunnar och jag tränade blåste det rätt bra. Det var första gången Ladas mast (Compo Tech) fick känna på lite kraft. Den var förvånadsvärt styv. Det är en modell 90 jag lånat. Gunnar fick ut sin Hamrak i svagare puffar än jag. När hans böjde kunde han lova medan jag låg kvar i samma fart och kämpade med höjden. Det verkar som att båten blir mer lovgirig när masten böjer ut, något som man kanske skall ta på allvar. Min, och säkert allas, båt är fallgirig när masten inte är ute ordentligt. Därför kan det vara så att masten måste trimmas mjukare än att man får lyft bara för att det skall bli neutralt i styrningen. Detta kommer jag att jobba med under vintern. Masten långt bak och hårt i vanten är eftersträvansvärt, men den måste böja!

Jag hade beställt en 90:a av Lada. På vägen hem ändrade jag beställningen till en 85:a så att det skall vara lättare att ha masten längst bak och ändå böja den för lovgirighet. Han har bekräftat att det är ok. Nu har man det att se fram mot.

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”