Medval


Iskvalitéer
Det är viktigt att kunna glida minst lika bra som sina kompisar. Olika isar kräver olika medar. Åkytorna nedan mäts med bladmått 0,15.


Kärnis
@Kall kärnis – Här skall man helst använda ett hårt stål för att skärpan skall hålla sig länge. Medarna skall ha maxlängd, 914mm. Om det blåser ordentligt kan inte åkytan vara för lång utan att man tappar för mycket grepp. Kortare åkyta ger högre tryck per cm egg vilket ger ökat grepp. Åkytan kan ligga runt 200-300mm i höga farter och 300-400mm i låga farter. Lång åkyta gör att meden ligger an isen på isens högpunkter. Ju längre åkyta desto längre kan avståndet mellan isens pucklar vara utan att meden behöver ramla ner i en dal. Kärnismedar skall ha största delen av eggen vass. Framifrån kan man slöa ner eggen 200-300mm och bakifrån 50-100mm. Slipvinkeln skall ligga på 95 grader för tunga seglare och 90 grader för lätta. Styrmed skall ha kort åkyta, 100-200mm, för max grepp. Om det går fort kan man använda 6,8mm tjockt stål och förstyvare för att meden skall vara stabil och hålla bra.
@Kall kärnis med frost – Meden skall ha kort åkyta för så lite stål i kontakt med frosten som möjligt. Här kan man använda plåtmedar för att få ner medens längd ordentligt. Man kan även tänka sig smala T-järn, 4mm, för att hålla spåret i frosten smalt. Slipvinkeln måste vara relativt spetsig för att hålla kvar greppet om det kommer lite mer vind. Tunga seglare har problem i detta före.
@Blöt kärnis - Här är isen mjuk i ytan. Eggen sjunker ner i isen och ger bra grepp. Trubbigare vinkel gör att eggen flyter högre och ger mindre friktion. Här funkar allt mellan 95 och 105 grader beroende på vindstyrka och seglarens vikt. Medium åkyta, 200-300mm, om isen är slät. Om den är knölig kan lång åkyta vara snabb.
@Slask på kärnis - Vid blöt slask är det samma förutsättningar som blöt kärnis. Ju mer slasket fryser ju mer vill man kunna segla upp på det. Det är mycket mindre friktion att segla uppe på underlaget än genom det! Platt ingång, lång åkyta (300-500mm) och trubbig vinkel (100-105 grader) lyfter meden. I vissa lägen lyfter lovartmeden och ligger ovanpå, de som lyckas först med det har en fördel. 
@Snö på kärnis - Om snön når upp till medkroppen på insatsmeden väljer man snömedar. Om snön är kompakt, farten är låg och isen slät kan snömedarna vara korta för minskad kontaktyta. Ofta ligger snön i högar. Då är det effektivaste spåret att undvika dem utan att svänga för mycket. Kan man undvika dem mycket och isen är rejält knölig kan det löna sig med långa insatsmedar.


Stöpis
@Kall stöpis - Om den är slät liknar den kall kärnis. Men den är ofta knölig. Det gör att meden får mycket rotation/vibration. Detta kostar massor med energi. Lång åkyta med platt ingång och utgång får meden att rida på högpunkterna. 
@Kall stöpis med frost - Om den är slät liknar den kall kärnis med frost. 
@Blöt stöpis - Liknar slask på kärnis. Välj medar som lyfter ur slasket så gott det går. 
@Slask på stöpis - Som blöt stöpis.
@Snö på stöpis - Kombination av allt ovan. Medvalet beror på stöpets hårdhet, snöns egenskaper och farten. 
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln