Skotavstånd

Eddie och jag hade diskussioner mellan några race. Fredrik testade superkort skotavstånd. Jag kortade mitt. Fredriks funkade inte. Jag fick mindre dålig länsfart och sämre kryss mot Eddie. Nu var vi lika snabba på båda benen mot att jag innan körde om på kryssen och han på länsen. Skotavståndet verkar justera prestandan mellan läns och kryss när förhållandena är så att masten böjer ur lätt.
Skall man när man hittat en bra balans öka skotavståndet ett läge och inte skota max på länsen? Tomas antydde det igår när vi diskuterade detta. I byar eller om vindstyrkan ökar under racet kan man ju skota fullt och man ligger rätt. Kanske går det ändå snabbast att få ner bommen i nyckelbenet? Är man såhär nära en bra balans i detta kanske det duger och man får vara noga på länsen att inte överskota.
Hur förhåller sig skotavståndet till riggtrimmet? Det verkade som att med ett längre skotavstånd måste masten trimmas hårdare med riggen eftersom jag kunde dra ut den med den sista skotningen. Detta är ju inte önskvärt på länsen när en mjuk mast är att föredra. Kanske är den största vinsten med kort skotavstånd att man kan ha mjukare trim på kryssen och därmed få ett mjukare länstrim på köpet?
Detta skall redas ut under VM!

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”