Nedan publiceras löpande texter som i huvudsak handlar om DN.

Läs hela inlägget »

När jag började slipa stålen tänkte jag att ingångarna skall vara så platta som möjligt för att lyfta meden maximalt. Det är ju bara åkytan, ca 30-40 cm, som håller mot i sidled. Ingångarna har som enda uppgift att hålla meden rak och stilla mellan ojämnheterna. Om ingången är vass kommer den att skära ner eller slå sönder det den träffar. Det är mindre motstånd med en avrundad ingång. Jag ville ta detta till ytterligheten och slipade både ingång och utgång helt platta. Övergångarna mellan den platta delen och den vinklade delen sker från änden på meden till 20 cm från medbultshålet. Min nuvarande fundering är om det skarpa vecket som bildas längs hela ingången är av ondo och bör rundas till. Jag tror inte det, den får vara skarp till att börja med.

Läs hela inlägget »

Jag tror att det är fel att äga många medar och inte ha någon strategi för hur de skall användas. Det borde vara effektivt att först göra en önskelista, skaffa dem på listan och göra sig av med de andra. För att få en relevant önskelista måste man ha en idé om på vilka isar och i vilka vindstyrkor man tänkt segla och vilka medar som kan tänkas fungera i dessa förhållanden.

Innan jag har fått en känsla för hur olika åkytor påverkar prestandan kommer jag att lägga den parametern åt sidan. Alltid max tillåten längd på meden och olika vinklar tror jag är vinnande.

Om vi alltid har vass egg kan vi i stället för slö egg köra med större vinkel. Större vinkel verkar ha stor effekt på hur mycket meden skär ner i isen. Med en större vinkel är det även mycket mindre motstånd när man svänger.
Jag kommer att ta fram ett par rostfria 5 mm slotmedar med 105 graders slipning och generösa in- och utgångar. Med dem kommer jag att sväva över isen ;).

Sedan tror jag att jag behöver fler slotmedar med olika vinklar, tex 95 0ch 100. Då kan jag välja de som ger absolut minsta möjliga grepp utan att sladda för mycket. Till dessa gör jag ingen styrmede, det får räcka med de jag har.

Läs hela inlägget »

Så här blev det. Om det bara inte immar igen eller skyddar för dåligt är det såhär jag kommer se ut i vinter.

Jag har sett att Ron har tvärpinnar på durken längst fram i sittbrunnen i stället för fotstöd i sidorna. Jag funderar på vilket som skulle passa mig bäst. Rons lösning möjliggör att dra sig fram med hälarna. Dessutom slipper man att det sticker ut grejjer man kan skada sig på vid en krock.

Ett fotstöd på varje sida högst upp med olika längd från fronten är provat. Det funkar bra, man drar sig fram med skotet.

This is my try to get more visibility in the tacks.

Holland undrar på twitter vad bilden på hjälmen föreställer. Rätt kul att de bryr sig.

Här limmas visiret med Sikaflex 290i.

Här är en länk till Oxelösunds hemsida. Hasse har skrivit en underbar text som visar hur vi har det på våra resor.

Läs hela inlägget »

I helgen gick förstagsbeslaget av. Det är nu lagat och förstärkt. Gunnar Strömberg slipade fyra medar och Linkan fick två detaljer justerade.

Jag gjorde även ett visir. I morgon köper jag vit sika och limmar fast det på hjälmen. Anledningen är att jag vill ha ett bredare synfält.

Det började regna på morgonen när vi kom ner till Korsika. Isen blev mjuk av det varma vattnet. Jag hade 90-graders medar på och kände att det var onödigt bra grepp så det fick bli nyslipade 100-graders T-järn. De sladdade lite och gled mycket lättare. Jag var då och få före både Fredrik och Linkan vilket visar att man gör rätt.

Regnet fyllde på vatten på isen. Vattnet samlas i områden som blir djupare och djupare. Fler av oss blev rejält sprayade när vi körde genom vissa pölar.

Nu blir det förmodligen en paus till mellandagarna, vädret ser lite för varmt ut.

Jag är riktigt sugen på att byta skidglasögonen mot ett visir. När man skall slå är det svårt att se i lovart om det ligger någon där. Med visir kan jag öka syfältet ca 30 grader åt varje håll.

Läs hela inlägget »

Den här dagen kom att handla om segelval. Det visste jag inte på förmiddagen. North på Lidingö (Tore) har tyvärr valt att döpa seglen till RI-P, FC-C och BI-Z. Jag kan inte lära mig vilken beteckning som är bukigt, mellan eller plant. Det var ju blankis med bara lite snö så jag tog det plana. När vi seglat hela förmiddagen åkte jag in för att dricka lite Pucko. Där snackade vi och jag råkade nämna för Gunnar Rehn att jag seglade med RI-P. Han utbrast "Men det är ju inte det plana, det är ju det bukigaste!" Ojdå! Det var ju lite klantigt att inte ha koll på vilket segel man använder. När jag seglade tyckte jag att det var förvånandsvärt bukigt när man släppte på skotet, men funderade inte mer på det. Jag bytte till det plana. På kryssen var det ok, men på länsen var det riktigt knepigt efter gipparna. Hela ekipaget bara dog. Jag kommer i fortsättningen att köra med bukigare än vad man brukar göra.

Förstags-mastbeslaget gick av. Jag fick låna ett av Thomas. Tack.

I dag blev vi visst lite sena. Fredrik envisades i går att vi skulle se ett band som började kl 10 så vi kom hem senare än vad jag tycker är optimalt. Visst var det kul att hänga vid en bar och lyssna på bandet, men jag blir så j-a trött av den där extra ölen man tar sent. På regattor kommer jag att sträva efter att vara på rummet senast kl 10.

Fan vad segt att äta så här sent. Nu behöver jag min oxfilé.

Det känns fint nu att ha känt på prylarna och snackat igenom passet. När vinden mojnar är det bökigt att tajma medbytet, särskilt på träning. Vi har ju medarna inne vid land så man skiter i att byta. På slutet borde jag kört med mina nyslipade 100-graders T-järn. Mina 90 nöp nog fast onödigt mycket. Resten av helgen skall jag försöka att byta så fort det går. Jag hade i alla fall rätt segel, lite bukigare än de andra.

Vi fick några timmars segling i en avtagande vind. 9 st jakter står uppställda i depån som är på ett bad som heter Korsika.

Info om boende kommer

Fredriks nya kärra är super att turnera i. Allt utom skrov och master får plats i bilen. Jag sitter och klurar på hjälmsnodden. Jag vill ha så lång gummilina som möjligt, så den löper genom ett styröga upp till toppen. Där leds den in i ventilationsspringan och låses med en knut. Optimerat!

Läs hela inlägget »

Det fanns ingen is som dög för tävling så vi tränar istället. Några åker i morgon och några kommer på lördag. Platsen är västra Storsjön vid Sandviken. Jag och Fredrik åker i morgon bitti så att vi i bästa fall får tre dagar segling. Om någon vill kolla läget så är det bara att höra av sig.

Med pinne i ligger jämviktspunkten 10-20 mm på rätt sida om mätpunkten. Se till att era master mäter in. De flesta gör inte det utan vikter i masttoppen. Jag har blyplåtar.

Om en vecka vill vi segla. Det mest troliga området är mellan Mora och Gävle. SMHI tror att det blir ganska kallt och svag vind kommande vecka. Is blir det säkert. Det som kan förstöra är några små snöfall. Om vi inte hittar en tillräkligt stor sjö för att tävla vill jag att vi samlas vid en mindre, om det finns, så att vi får träna tillsammans.

Läs hela inlägget »

Finnarna har hittat en sjö med bra is. Två gubbar rekar isen på fredag morgon. Tyvärr drabbas även den av snöfallet.

Näe, det ser riktigt brunt ut både i Finland och Dalarna. Jag tar beslut här och nu att banga issegling i helgen. Utrustningen är klar och jag har reserverat luciahelgen. Blir det bra tänker jag ta ledigt mer än en dag.

Finland förresten, de spammar inte reklam om den regattan.

En helt annan sak. Dalarna stavas ju med stort D. Stavas globen med stort G? Om den gör det måste lidingöbron stavas med stort L.

Läs hela inlägget »

Denna tisdagkväll kom de sista viktiga bitarna på plats, bl.a. fotstöd. Jag slipade även om T-järnen till 100 grader.

Vaiko har ett träningsläger före ranking 3. Det ser jag verkligen fram mot.

Här sitter jag i soffan och surfar isjakt. Jag hör muntligen att det är regatta i Finland om en vecka. Jag ser på FB att några har seglat på en osökbar sjö i sverige.

Nästa helg tänkte jag segla. Finska regattan vet jag inget om, sjön hittade jag till slut i forumet som jag trodde var dött.

Vissa av oss gillar att kommunicera med telefon, vissa med forumet och vissa med FB. Telefon är ju helt värdelöst för de som inte blir kontaktade. Forumet är bra, men man måste söka upp det aktivt. Många vill inte att man publicerar inlägg av privat karaktär på facebook, så där vågar man inte babbla om var man skall segla eller bo nästa helg.

Förra året fick man på söndag kväll reda på hur bra sjö någon hade seglat på i helgen. Det vill man ju veta på fredag kväll.

På möten pratar vi om hur vi skall få fler att segla isjakt. Ett enkelt, billigt och effektivt sätt är att börja dela med sig av info så att så många som möjligt hajjar vad som är på gång.

Läs hela inlägget »

Det börjar lägga sig på småsjöar kring Stockholm. Om en vecka är det regatta i Finland. Väderprognosen är inte positiv men det kan hända mycket på en vecka. Första rankingen i Sverige kan nog bli av bara det inte snöar för mycket i mellansverige.

Jag ligger lågt till onsdag och hoppas att man kan få lite info om hur man gör för att vara med på Finska regattan.

Nu är det nästan klart för segling. Bara några saker kvar som måste fixas.

Två par spikskor är över. De är 47 och 48 och jag skänker dem till någon som behöver.

Bra jobbat Anders! Tack.

Nu är skrovet äntligen på lackering. På fredag hämtar jag grejjerna. På tisdag skruvas allt ihop och packas på sina platser.

Jag fick förvaringen nästan helt klar. Nu kan jag elektriskt hissa upp det mesta på ett loft vi har på firman.

I december blir det åka av och jag är bättre förberedd än jag någonsin varit tidigare.

Läs hela inlägget »

Det ser ut som att vi kan måla skrov, planka och rorkult på torsdag. Jag tror inte att det blir någon is på bilavstånd från Sthlm i helgen så det är ok att det dragit ut på tiden.

I år missar jag ranking 2 och VM. Nu gäller det att skydda resten av helgerna från familjens aktiviteter.

I dag var jag hos Calle Hennix och hjälpte honom att designa på/avmastningsutrustning och en trailer. Han har skapat SeaCart 26 som ser riktigt fina ut. Tre st ligger i hans lokal.

Bild på löst trimmad mast Bild på löst trimmad mast

I kväll bytte jag däck på bilen, var på Stockholms 606 Klubbs årsmöte och småfixade lite. Inte så mycket gjort alltså.

I går hämtade jag medslipmaskinen. Jag har ju för avsikt att bygga medar, men annat prioriteras hela tiden. Tid för det kommer.

Läs hela inlägget »

Tävlingen i finland hamnar riktigt långt norrut i år. Fredrik och jag bestämde oss för att banga. Jag är på hugget och beredd att åka 4-5 timmar för att få segla en långhelg.

Jag har haft ambitionen att börja cykla för att få lite motion. I dag var jag för andra gången ute i MTB-spåret. Det är en riktigt bra bana. Tyvärr funkar växlarna så jävla dåligt att man blir irriterad. När jag kom hem sa jag till mig själv att det är färdigcyklat. Vi får se om löpning passar mig bättre.

Jag har skaffat mig en splitsväska med grejjer man behöver. Skotet blev överkört av babord med på Stora Värtan när min första mast gick av. Sedan dess har det varit lite svårt att släppa ut skotet när skadan åker in i spärrblocket. I går rättade jag till det och gjorde ett öga som jag kan trä runt rorkulten i stället för att knyta. Knuten brukar gå upp.

I kväll blev det lite småsaker, bla en isborr anpassad för våra flaggor.

Så här blev spikarna. Gängan i skor till amerikansk fotboll är ironiskt nog M5, så det är inga problem att tillverka de nya dobbarna. Gängan i friidrottsskor är så speciell att det är svårt att få tag i en gängtapp. Därför struntar vi i att montera det på toppen av de nya dobbarna. I stället spetsar vi till mässingen i lämplig vinkel. Vi börjar testa med den här formen. De bakre gjorde jag små så att de inte skall hugga när man bromsar och inte förstöra skrovet.

Jag har köpt nya dojjer. Det är skor med skruvdobb där vi byter dobbarna mot mässing. I toppen skall vi försöka att få fast något härdat stål så att de inte slits ner när man går på stenar och asfalt. Syftet är att få lite distans mellan dojjan och isen så att ett snölager inte lyfter spikarna från isen. Dessutom fanns den i min storlek. Två nummer större är lagom, då får man i sockor. Tyvärr är hälen ofta av hård plast på spikskor. Hälen förstör då durken i sittbrunnen. Jag skall försöka att sy en skinndamask som är runt hälen och även täcker snörning och vrist mot vatten och snö.

Läs hela inlägget »

I dag har vi bestämt att vi inte åker på familjeresa på sportlovet. Jag åker därför på VM i Polen.

Jag måste nu byta mitt Dyneemafall till wire. Min närmaste wirepressare har inte 2,4 hemma.

I kväll har jag börjat beta av saker på listan.

En var att byta skalle på styrmedbulten så att det blev samma som på de bakre. Då räcker det med ett verktyg.

Jag har köpt en skönare och lättare hjälm. När jag ändå skall jobba med gummisnodden genomför jag en ide' jag haft länge. Jag trär gummisnodden genom ett hål i byxorna och fäster den i dojjan. Tre saker vinner jag på det. Längre töjningslängd så att snodden har samma spänning oavsett hur jag ligger. Jag slipper bälte med en krok som skotet brukar fastna i. Jag kan släppa på trycket före start genom att sätta mig på huk. Det blir spännande att se hur det känns.

Läs hela inlägget »

Den sjätte tisdagkvällen blev en onsdag. I kväll blev det mer spackling och plastning. Hörnet mellan sidorna och däcket får max ha en radie på 6,3 mm. Efter lagningen bredvid mastfoten hade jag slipat lite för mycket på kanten och var tvungen att spackla så att radien mäter in. När det var klart hade jag en timme över och gjorde nya fästen till sidostagen. De blev perfekta om bara vinklarna är ok.

Jag har skrivit en del om starten och försäkring. Leta rätt på det ni är intresserade av.

Jag har precis insett att VM ligger på sportlovet. Jag skall resa bort då med familjen. Det var synd nu när jag bestämt mig för att börja segla mer internationellt. Kanke kan jag komma ner och segla EM. Det är annonserat en Polsk regatta efter EM, har man tur är den på samma is. Jag får se när det närmar sig och vi vet mer om detta.

Läs hela inlägget »

En sak jag fick reda på i Kungsbacka förra året var när vi satt och åt middag med Jean-Claude från Schweiz. Han är halvpensionär och åker runt i Europa och seglar isjakt där det är bra förtsättningar. När han seglar med polackerna märker han hur hårt de tränar. De gör som vi, lägger ut en bana av två flaggor som de kör två varv runt, sedan stannar de och snackar och trimmar om. Skillnaden är att de har ett mycket kortare möte där de bara vidtar åtgärder som gör de snabbare medan vi står och chillar och väntar på att de andra skall hänga med. Jean-Claude orkar knappt hänga med i deras tempo. I dessa situationer kommer jag att försöka få oss att bli kreativa och effektiva.

Nu är schablonerna tillverkade och skrovet slipat med 500-papper. Jag var tvungen att spackla lite till.

Nu är den grundad. Jäkligt fräscht att få en jämn kulör så att man ser ojämnheterna.

Fara!

Jag var i januari 2018 med om en rejäl krock. Protestkommittén ignorerade regel B.5 och dömde mig till ansvarig för incidenten. Detta retar mig till vansinne då det är ett farligt domslut. Skulle folk bete sig så skulle det bli riktigt farligt. Snälla, kolla noga igenom de två dokumenten jag gjort. Du kan dra lärdom så att inte du råkar göra en lika farlig undanmanöver. I powerpointfilen skall du högerklicka var som helst och välja bildspel så att presentationen med rörlig grafik drar igång.

Dnjakt är en superkul klass att kappsegla i

Att börja segla isjakt innebär att man ger sig in på ett totalt nytt område. Det liknar inget man tidigare sysslat med. När jag köpte min och funderade på trim, starter, medar mm trodde jag att jag förstod ungefär hur det fungerade. Det visade sig att man måste börja från början med att reda ut hur maskinen fungerar. Själva kappseglingen har exakt samma grundutmaningar som all bankappsegling, vara bra i starten, segla fort, växla trim i olika förhållanden, träffa layline, läsa av banan, ha bra båthantering osv...

Ni som vill börja segla isjakt skall definitivt välja en dnjakt. Det finns snabbare, klass 3 och IV-jakter, men de är tyngre och färre. Isabella var på g ett tag, men de syns inte till längre. Jag tror att de tröttnade på att bli rundade av dnjakterna som är enormt mycket snabbare i alla vindstyrkor.

Ni som gärna skulle vilja provsegla kan göra det om ni kommer ut på isen där vi seglar. Det bästa är att vara med som funktionär på en regatta. Då får ni hotellrum mm betalt av förbundet och har chansen att se hur det går till. Det är inga problem att ordna så att du får provsegla några båtar före och efter tävlingarna. Vi är i stort sett alltid i behov av funktionärer och vi är alltid i behov av fler deltagare. Ta kontakt med mig så hjälper jag dig.

En viktig sak när man funderar på att börja segla är att acceptera att det kostar pengar att ha kul. Många andra intressen kostar också en massa pengar. Att segla 606 som jag gör har kostat oss 55 tusen i inköp, slipa hela botten, spackla kölen, köpa en trailer för 10 tusen, bygga om den så att den passar, masttransportstöttor, ny bom, en massa block, råttor och linor, två kompletta segelställ, hamnkapell och olika avgifter för att kunna vara med. Det räcker inte med 100 tusen för att köpa de grejjerna. Om man köper en sportbil eller en motorcykel kan det kosta vad som helst. Om man kitesurfar, seglar radiostyrt eller dyker blir det lite billigare, men man måste även där lägga minst 20 tusen för att det skall funka. Jag köpte min första utrustning för 25 tusen. Med de grejjerna har jag haft riktigt kul, men plankan och masten har gått sönder. Snart är det bara bom och några medar som är kvar från de ursprungliga delarna och det är värt varenda spänn. Jag vet att det tar emot att lägga 50 tusen på en leksak, men många gör det. Det gäller bara att inse att man köper riktigt coola upplevelser i många vintrar framöver när man ger sig in i klassen. Ni som är kappseglare kommer att tycka att den internationella prägeln känns ganska inspirerande. Polackerna och andra är riktigt seriösa. Jag har ambitionen att det svenska laget skall vara starka om några år. Det är en av anledningarna till att jag skriver detta och har denna hemsida. Om ni går och funderar på något om dnjakten, ta kontakt med mig. Även om ni inte bor i närheten går det utmärkt att kontakta mig, jag vet vilka som är aktiva i Sverige som ni kanske kan träffa. Alla aktiva vill ha med fler i gänget.

Träning

Fredagen före varje regatta tränar alltid ett gäng. Alla är välkomna, även de utan tävlingslicens. Om någon mjukvattenkappseglare är sugen på att prova är det ett bra läge på fredagarna. Jag kan inte garantera att man får segla mycket, men minst en liten sväng om förhållandena tillåter.

Träningen går till så att vi ställer upp oss 30-50m lä om rundningsflaggan. Vi kollar av hur läget är med deltagarna och när det är dags att köra skriker någon att vi kör om en minut. Vi bestämmer även om vi startar för styrbord eller babord. Det är mest likt tävling om alla kör åt samma håll. Två varv och avslutning med att runda länsmärket. Sedan ställer vi upp och diskuterar banan, vinden, medval, segelval mm. Sedan kör vi igen. Det är viktigt att inte stå och mysa för länge mellan racen så att vi får ut så mycket som möjligt av tiden.

Ta med medar, segel, verktyg, mat och dryck så att du inte bränner tid på att åka in och byta prylar eller käka. I värsta fall orkar man inte byta och prova grejjer vilket vi verkligen behöver göra. Det är världens chans att testa konstiga medar eller nya trim. Det är viktigt att vid ALLA stopp göra en justering av något så att man lär sig hur de olika trimfunktionerna påverkar ekipaget. Om man inte har något speciellt att justera kan man ju känna på skotavståndet åt båda hållen. Jag lovar att många kommer att hitta något att fundera på med den utvärderingen.

Länkar

Dn Sweden har en hemsida där du bl.a. hittar information om tävlingar och resultat.

Facebook sker den största aktiviteten. Där hittar man den bästa israpporteringen. Om någon skall cruisa någonstans brukar man skriva det så att andra kan haka på. Inför och under tävligarna brukar det bli ett ganska bra flöde.

Här på bloggen till vänster vill jag gärna ha kommentarer av alla typer. Det ni inte vågar skriva på Fejan kan ni skriva här. Om någon har någon idé av teknisk eller sportslig karaktär är det extra välkommet.

Mina kontaktuppgifter hittar du på mitt företags hemsida.