Grand prix

En seglare skickade detta till mig. Jag vet inte om jag får namnge denne så det blir anonymt. Texten beskriver syftet med idén med att inte släppa ut varvade båtar på ett varv till efter att vinnaren gått i mål. Dessutom fick jag en fil som exakt beskriver hur det skall gå till att hålla reda på oss. Läs igenom den!

"Barts rule eller Grand prix målgång har stora fördelar vid när det är stor skillnad på de första och sista åkarna och gör att racen kan flyta på snabbare med mindre väntetider. Internationellt gäller även detta varför det är bra om man använder sig av det även på hemmaplan.
Nackdelen är att man måste föra noggranna protokoll på alla varven(vilket man ändå bör göra om man vill ha en korrekt resultatlista inte bara för dom första i mål). Det kräver att man är noga med att flagga av racen efter att första jakt gått i mål. Seglare som blivit varvade ska då gå i mål. 
Ett sätt att ytterligare förstärka detta är att diskvalificera alla som seglar ett extra varv, då kommer även seglarna att hjälpa till med att hålla ordning. Det är tydligt i reglerna att man efter målgång ska avlägsna sig från banområdet."

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln