Hjälmen

Jag kollade precis på kvalet till Singapores GP. De har aerodynamiska flärpar på hjälmarna. De jobbar ju i vindtunnel med hela paketet och får koll på vad som är bra. Nu vet jag ju inte om de minskar luftmotståndet, vibrationer, vindbrus eller något annat men man kan ju anta att de minskar luftmotståndet.

Hjälmens konvexa yta suger in luft bakom hjälmen på samma sätt som seglet suger in luft bakom seglet. I fallet med hjälmen drar luften inte ekipaget framåt utan tvärtom bakåt. Det kan vara dags för oss att titta lite på detta. Jag gjorde det lite slarvigt när jag köpte hjälmen. Då noterade jag en del ojämnheter i hjälmen som gör nytta på samma sätt som F1-förarnas hjämkonstruktion gör. Den svarta linjen ovanför visiret är ett avlångt hål. Det sitter fler sådana bakom. Om det inte hindrar arbetet under segling borde detta åtgärdas.

Kolla under axeln där skrovsidan smiter in. Där har vi ett till ställe som skapar ett undertryck som suger ekipaget bakåt. Det finns skrov med ett veck där, de har bättre aerodynamik.

Golfbollarnas gropar finns till av samma anledning.

Dessa åtgärder ger inte mycket fördel, men lite på många ställen blir mycket. Dessutom är det vanskligt att välja bort åtgärder man vet är bra pga att de kanske inte ger så mycket fördel. Tänk om de gör stor nytta.

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”