Centrerad mast

Det kan bli bättre med centrerad mast. Idén som syns på de senaste bilderna är att seglet skall hjälpa till i lyftögonblicket. 

Ett upprätt segel projicerar mer yta och därmed ger mer kraft. Om seglarens vikt läggs mer på lovartsidan kan det bli balans mellan alla fyra vingar. 

När man sedan seglar i lyft läge kommer trycket på riggen att minska. Då gör det inget att masten står rakt upp och inte hjälper till att lyfta båten. I starkare vind kommer riggens fina automatiska egenskaper till sin rätt. Då behöver vi spilla vind. DN-riggen är bäst på det. Med extralinor kan mastböjen kontrrolleras så att lagom buk och vindspill uppnås. 

1,5-2m högre mast ger nog lagom med segelyta. Den förra riggen lyfte bommen i stagvändningar och gippar så det var inget problem att komma under. Nu måste den frågan lösas. Jag vill inte ha en spalt under bommen. Vingar mår inte bra av att sluta tvärt, dessutom är det snabbt med ett lågt segelplan. Moth jobbar med att täta till neråt. 62cm är det minsta där gubben skall passera. Seglaren liggsitter i den här båten så det går nog att göras lite tätare. 

Mekaniken för styrningen är påbörjad i SketchUp. Det kommer att funka. Nu ritar jag kanske lite för klent. Jag vill gärna göra detta så att det inte upplevs som klumpigt. Det grå innerröret sitter ihop med den grå gaffeln. Röret kan vridas från sittbrunnen så att vingarna vrids upp ur vattnet inåt. Jag tror att man i deplacementfart får leva med tvåvingar i vattnet.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-