Yta

Utmanarna till Americas Cup experimenterar vidare. Här är en bild på deras vingar. Amerika har valt hög toppfart. De ledde åxå mot Italien när de krashade i den hårda vinden.
De torskar på det i lätt vind, men räknar med att vinna på det varje gång de klarar att flyga. Om rejsen seglas i stadig vind förlorar de som tagit höjd för svag vind.
Flighter skall ha bra medelfart inomskärs. Då lönar det sig att ta från toppfart och ge till lyftkraft. Inte hur långt som helst naturligtvis. Vi har valt att göra tre lika stora vingar på 2222cm2 styck. Den främre skulle i ett prestandaperspektiv säkert vara mindre än de bakre då den nog belastas mindre. Oro från två duktiga F18-seglare att nosen skall dyka gör oss förvissade att det är rätt ur ett trygghetsperspektiv att göra alla tre lika stora. Dessutom hålls arbetstiden ner med denna förenkling.
Tanken är att reglera sådant som inte ger jättefördelar så att båten blir både snabb, trygg och billig. Det kan mycket väl hända att saker måste justeras, det får vi känna på i vår.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-