Töntigt! FC21 då?

Summering av nya tankar.

Styrning bak pga att det blir mycket snyggare lösning på framfoilen mot stäven. Där vill vi inte ha en stor tung, ful styrklump med linor och sådant. Det gör mindre åverkan på estetiken bak. Då blir även konstriktionen med styrning samlat på en mindre yta.

Dessutom får vi en positiv effekt på kryssen. När det kommer en vindby vill man ju lova och få bort vind i seglet. Styr man bak så släpper man ner aktern där seglet sitter och seglet rör sig åt lä. Det ger rätt stor effekt direkt. Om det mojnar och man då faller av åker seglet åt lovart och då skopar tag i lite extra luft. När nästa by kommer släpper man ner seglet och lovar i samma rörelse.

Det blir svårare på länsen, men den är ändå så lätt att styra i eftersom man åker med vinden.

Vi har det omvända på isjakterna. Jättesvårt att styra på kryssen och lätt på länsen.

Namnet, FC 21

De fetaste katamaranerna heter A-cat, F18 och M30. Så jag tänkte i de banorna.

Flying Canoe 21 där 21 står för 2021. Det finns en gammal OS-klass som heter FD, Flying Dutchman. Den är döpt efter ett gammalt spökskepp. Lite kul med årtalet eftersom vi är först med en användbar flygande segelbåt (förutom iFly15).

Rekordet på Lidingö Runt ligger på ca 1:20. Det är 10 knop i snitt. Det kan vi nog slå.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • S-1 » Nu har 90:an fått en till mastnäsa!:  ”Nu väntar vi med spänning på utvärderingen. ”

  • Richard » Jimmy:  ”Vad kul att du hittat oss! Vi strävar efter att segla med alla tre vingar i vat..”

  • AP » Jimmy:  ”Vad händer med foilvinklarna om ekipaget lutar? AC båtarna flyger upp ur vattnet..”

  • Max » VM:  ”Kul att du hänger på!”

  • Oscar S-794 » Plankvinkel:  ”Som talesättet: "Ett par timmar i biblioteket sparar ett par månader i labbet." ”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-